• 15 - 35 Jaar Garantie
  • 100% duurzaam
Door: Jet
Leestijd: ~3 minuten

Dit is het jaar waarin Floer misschien wel de grootste verandering doormaakt. Na twee jaar van leren en bouwen zet Floer in 2017 de stap van webshop naar groothandel. Niet langer met klanten in conclaaf over de laagste prijs, maar een merk creëren met onderscheidende collecties, beleving en een herkenbare identiteit.

Van webshop naar merk

Floer stopt met de directe verkoop aan consumenten en richt zich volledig op de samenwerking met zorgvuldig geselecteerde dealers. De Floeren worden voortaan alleen nog maar verkocht via een exclusief dealernetwerk. Deze strategische keuze past volledig bij de visie van het merk: kwaliteit, niet kwantiteit.

“Het was spannend om de directe verkoop los te laten, maar we zagen vooral de potentie in het versterken van de strategie van het merk,” vertelt Lennart daarover. “De kracht van Floer ligt in beleving en unieke producten, iets wat je samen met dealers veel beter kunt uitbouwen.” Het dealerbeleid is dan ook direct op z’n Floers gepresenteerd: iedere dealer wordt zorgvuldig geselecteerd, krijgt zijn eigen afzetgebied rondom de locatie van de winkel waardoor onze dealers niet met de buurman hoeven te concurreren,” vult Matthijs aan. Dit beleid is 10 jaar later nog steeds ongewijzigd en kenmerkend voor Floer.

Verhuizing naar pand met eigen 300 m2

Floer landhuis laminaat licht eiken vloer extra breed laminaat leggen scandinavisch interieur ruimtelijk effect met breed laminaat
Floer Landhuis Laminaat collectie

Voor deze stap is er echter wel ruimte nodig. Het kleine kantoor dat de broers tijdelijk mochten gebruiken via Lennarts oude stagebedrijf, sluit niet meer aan bij het nieuwe jasje van Floer. Floer verhuist naar de Koldingweg in Groningen, waar een magazijn van 300 m² en een aparte kantoorruimte worden betrokken. Vanuit daar worden de eerste grotere leveringen gedaan, en begint Floer zich écht als groothandel te handelen. Lennart neemt de rol accountmanager op zich en stapt dat jaar talloze keren om langs potentiële verkooppunten te gaan. Met een kofferbak vol stalen, op weg naar winkels en showrooms in het hele land. “Ik kwam vaak binnen met een map vol monsters, nog zonder echte naam in de markt. Soms liep ik met lege handen weer naar buiten, maar af en toe lukte het en zo werden de eerste Floer dealers een feit,” vertelt Lennart.

Samenwerkingen met influencers

De introductie van het Landhuis Laminaat uit 2016 blijkt een schot in de roos. De brede planken vallen in de smaak bij zowel consumenten als dealers en zorgen voor de eerste echte doorbraak. Omdat deze vloeren exclusief door Floer worden verkocht, krijgt het merk direct een onderscheidende positie. Ook de op maat gemaakte eiken parketvloeren vinden hun weg naar winkels en showrooms in het hele land.

Floer-Eiken-Parket-Wit-Geolied-houten-vloer-welke-vloer-combineer-je-met-een-landelijke-interieur
Content gemaakt vanuit samenwerking

Nog vóór het gebruikelijk wordt in de vloerenwereld, weten Lennart en Matthijs de focus op online zichtbaarheid en beleving te leggen. Inspirerende content, een herkenbare stijl en samenwerkingen met influencers brengen het merk tot leven op platforms zoals Facebook, Instagram en Pinterest. Floer vormt zich tot meer dan een groothandel. Het is een vloerenmerk met een eigen visie, marketingstrategie en onderscheidende collecties van hoge kwaliteit.

Floer viert 10 jarig bestaan

Elke week lees je hoe Floer zich stap voor stap ontwikkelde tot het merk zoals jullie het vandaag kennen. Volgende week: 2018: De uitwerking van de marketingstrategie. Kan je niet wachten? Lees alvast verder op Floer 10 jaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *