• 15 - 35 Jaar Garantie
  • 100% duurzaam
Door: Kay
Leestijd: ~3 minuten

In 2015 werd de basis gelegd voor wat inmiddels is uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende vloerenmerken van Nederland: Floer. In deze wekelijkse blogserie nemen wij je mee in het verhaal achter het merk. Van de eerste ideeën aan een stagetafel tot een groeiend bedrijf dat bekend staat om kwaliteit, stijl en innovatie. Kom mee terug in de tijd, naar het moment waarop alles begon met één idee, aan het bureau van een stageplek.

Van sierbestrating tot vloeren

Tijdens zijn stage in 2015 bij een buitenwarenhuis doet Lennart onderzoek naar nieuwe marktkansen voor zijn stagebedrijf. Online verkoop is op dat moment in opkomst, en Lennart ziet mogelijkheden die anderen nog niet benutten. Via de website weet hij sierbestrating succesvol onder de aandacht te brengen. Een experiment dat aanslaat en zorgt voor groei bij zijn stagebedrijf. De online resultaten wekken zijn nieuwsgierigheid en vormen de basis voor zijn afstudeeropdracht aan de opleiding Small Business & Retail Management aan de Hanzehogeschool Groningen: een ondernemersplan gericht op het online verkopen van vloeren.

“Ik ging vloeren online verkopen op dezelfde manier als ik tijdens de stage voor sierbestrating bedacht had,” vertelt Lennart over die periode.

Floer-Landhuis-Laminaat-Vloer-Extra-Breed-32-Brede-planken-5
De eerste vloeren in het Floer-assortiment

Het begin van een idee

Met dit plan op zak start Lennart zijn eigen webshop en verkoopt vloeren van bekende namen. Al snel merkt hij dat deze aanpak niet werkt. “Deze merken liepen niet. Ze waren bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat te koop en de marges waren laag. Er was wel veel sitebezoek, maar dat waren vooral bezoekers met offertes in de hand om te kijken waar het nog goedkoper kon.”

Tegelijk ziet hij een andere beweging in de markt. Er zijn ook steeds meer consumenten die geen prijsvechter zoeken, maar een sterk vloerenmerk van Nederlandse bodem, dat kwaliteit levert en beleving hoog in het vaandel heeft staan. “Het begon met de gedachte dat het kopen van een vloer leuk moest zijn. Niet saai, niet technisch, maar iets waar beleving bij hoort” aldus Lennart. Die visie vormt de basis voor het idee dat alles verandert: het creëren van een eigen merk.

De eerste plank gelegd

In juni 2015 neemt Lennart de grote stap en een KvK-inschrijving volgt. Met de eenmanszaak Floer op zak en een flinke dosis ondernemersdrang creëert Lennart zijn eerste eigen assortiment. Hij haalt unieke vloeren uit omringende landen, producten die in Nederland nog niet te vinden zijn en verkoopt ze via de webshop. Zo legt hij de fundering voor wat later het herkenbare Floer-DNA zal worden: onderscheidend, stijlvol en innovatief. De eerste plank is gelegd, letterlijk én figuurlijk.

Floer viert 10 jarig bestaan

Elke week lees je hoe Floer zich stap voor stap ontwikkelde tot het merk zoals jullie het vandaag kennen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *